طاق بیونیک| The Bionic Arch

پاویون قطر در اکسپو ۲۰۲۰ دبی را معمار معروف اسپانیایی سانتیاگو کالاتراوا طراحی کرده و کانسپت و عنوان این پاویون «آینده اکنون است» بوده و از نشان کشور قطر الهام گرفته شده است.
ARCHKITE.IR
archkite logo

شناسنامه

نام: پاویون قطر در اکسپو دبی ۲۰۲۰ | Qatar Pavilion Milan Expo 2015

معمار: سانتیاگو کالاتراوا | Santiago Calatrava

مکان: دبی، امارات متحده عربی

کارفرما: وزارت بازرگانی و صنعت دولت قطر

پیمانکار: ALEC FITOUT

ارتفاع: ۱۵ متر

سبک: معماری بیونیک و های – تک

«صفحه پاویون قطر در وبسایت رسمی اکسپو2020»

پاویون قطر در اکسپو ۲۰۲۰ دبی را معمار معروف اسپانیایی سانتیاگو کالاتراوا طراحی کرده است. کانسپت و عنوان این پاویون «آینده اکنون است» بوده و از نشان کشور قطر الهام گرفته شده است که نشان ذات و بینش ملت قطر می‌باشد و از حال و آینده قدردانی می‌کند. این بنا نماینده فرهنگ و میراث کشور قطر بوده و چشم‌انداز پیش‌گامانه‌ی او را نشان می‌دهد.

چرایی تصمیم به ساخت و سایت قرارگیری

طراحی این غرفه قطر در اکسپو دبی2020 به دستور وزارت بازرگانی و صنعت دولت قطر به سانتیاگو کالاتراوا سپرده می‌شود. او به مدت ۵ ماه زمان طراحی و ساخت داشته است. شرکت کالاتراوا سال‌ها در دوحه قطر دایر بوده، او به فرهنگ این کشور آشنا بوده، درک عمیقی ازملت داشته و باور دارد غوطه‌ور شدن در محیط ساخت بنا قبل از طراحی سازه جزیی از فرآیند ساخت است. او بیان می‌کند که از طراحی پاویون قطر خرسند بوده و رابطه با مردم و دولت قطر در قلب اوست. این بنا در شهر دبی کشور امارات در اکسپو ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته شده است. پیمانکار این پروژه ALEC FITOUT و مدیریت برعهده Aurecon بوده است.

معرفی کلی

پاویون قطر تلفیقی از مجسمه‌سازی و فضاسازی است که از اشکال هندسی گسترده تشکیل شده و فرم آن تیز بوده و از المان‌های موجود در نماد قطر؛ دو شمشیر منحنی شکل، جزیره‌ای با درختان نخل و Dhow استفاده شده است. نشان ملی کشور در سال ۱۹۷۶ میلادی تصویب شده و گویا در این نماد مردم تکه‌ای از آب دریا را در دست دارند و به قایق و دریا سنتی نیز اشاره دارد. شکل صعودی ساختمان یادآور بادبان‌های بزرگ می‌باشد.

فرم در ورودی ساختمان، بنای مجسمه طلایی کنار ساختمان که نمادی از دو نخل درهم‌تنیده می‌باشد با شاخ‌وبرگ آن‌ها و سقف‌های روبه بالا همگی دعوت‌کننده به بنا می‌باشند. حوضچه‌های بازتاب‌کننده اطراف پاویون نمادی از خلیج‌فارس است که ملت قطر را دربرگرفته است. در طراحی از بافت شهری الهام گرفته شده و شبیه‌سازی نمادین، تفسیری مدرن از چشم‌‌انداز قطر می‌باشد. در طراحی این پاویون طراحی محوطه نیز به‌اندازه خود ساختمان حائز اهمیت بوده است.

پاویون قطر در اکسپو دبی ۲۰۲۰ اثر سانتیاگو کالاتراوا
پاویون قطر در اکسپو دبی ۲۰۲۰ اثر سانتیاگو کالاتراوا

ساختار پاویون

این پاویون درمجموع ۹۶۰ مترمربع مساحت داشته و ۶۲۰ مترمربع آن بنا می‌باشد. ارتفاع کل آن ۱۵ متر بوده و ارتفاع بنای یادبود طلایی ۲۰ متر می‌باشد. حوضچه‌ها در دو طرف غرفه مخاطبان را به‌سوی ورودی اصلی که یک فضای آموزشی همه‌جانبه می‌باشد، راهنمایی می‌کنند. فضاهای اصلی این پاویون؛ ۲ گالری اصلی و فضاهای نمایشگاهی است که روحیه قطر و پیش‌گام بودن این کشور را به نمایش می‌گذارند. بنا فرمی منحنی شکل دارد که نشانه‌های امضای کالاتراوا در طراحی را می‌توان در تمامی ابعاد آن دید.

طراحی داخلی

طراحی این بنا یکپارچه و با استراتژی سریع ساخت بوده و یک طراحی غیرخطی و غیرسنتی دارد. در فضای داخلی پاویون قطر صفحه‌نمایش آینه، طرح‌های هولوگرافی، نقشه‌های ۳ بعدی و صفحه‌های LED شفاف گرفته است که رابطه عمیق بین هنرهای تجسمی و معماری داخلی را بیان کرده و سبب ایجاد انگیزه می‌شوند. این بنا همچون دیگر کارهای کالاتراوا به رنگ سفید می‌باشد.

سازه

بنا از ستون‌های فولادی عمود و مایل با سیستم مهار ستون خرپایی به وجود آمده است. در این پاویون حدوداً ۱۰۰ تن فولاد و در مساحت ۵۱۰ مترمربع بتن استفاده شده است. فرم کلی بنا نیز از ساختار‌های متقاطع سفیدرنگ با ماده کامپوزیت ۱۰۰ قابل بازیافت تشکیل شده است. نمای بنا از جنس KRION بوده و با رزین مقاومت بالا پوشانده شده است.

گشت‌وگذار آنلاین در پاویون قطر در اکسپو 2020

نکته نهایی

پاویون قطر در اکسپو ۲۰۲۰ دبی نماد قدرت و سنت، جنبش و تحرک این کشور است. ساخت این بنا معیاری برای طراحی و ساخت سریع و هم چنین پربازده می‌باشد. این طراحی یک طرح نوآورانه و همچون دیگر پروژه‌های اکسپو یک نماد بزرگ محسوب می‌شود. بهره‌گیری از ۴ عنصر قطر در طراحی پروژه آمیخته شده است و کالاتراوا به هنرمندی و با فهم گذشته و آینده قطر به‌خوبی در طراحی این پروژه عمل کرده است.

پاویون قطر در اکسپو دبی ۲۰۲۰ اثر سانتیاگو کالاتراوا

آلبوم عکس پاویون قطر در اکسپو دبی 2020

این مطلب را برای دوست خود ارسال کنید:

همچنین بخوانید:

اگر به متن پاویون قطر در اکسپو دبی۲۰۲۰ | Qatar, Expo2020 علاقه داشتید، خواندن این مطالب نیز به شما پیشنهاد می‌شود:
فهرست مطالب این صفحه

 مطلب پیشنهادی: