طاق بیونیک| The Bionic Arch

کلبه صفر یک آپارتمان ۲ خوابه و  آپارتمان استودیویی است که با رویکردی معاصر در ترکیبی انعطاف‌پذیر با کابری مختلط به صورت انرژی صفر طراحی شده است.
ARCHKITE.IR
archkite logo

شناسنامه

مشخصات کلی ساختمان

نام: کلبه صفر | Zero Cottage

معمار: دیوید بیکر | David Baker

مکان: سان‌فرانسیسکو، ایالت متحده آمریکا

زمان ساخت: ۲۰۱۳

مساحت: ۴۳۰ فوت مربع«بسیار کوچک»

کلبه صفر یک آپارتمان ۲ خوابه و  آپارتمان استودیویی است که با رویکردی معاصر در ترکیبی انعطاف‌پذیر با کابری مختلط طراحی شده است. این ساختمان را به سبب آنکه میزان مصرف انرژی آن صفر می‌باشد، کلبه صفر نامیده‌اند. این ساختمان فرصتی برای کشف طراحی پیشرفته پایدار با تکنیک‌های ساخت‌وساز و مواد و فن‌آوری‌های جدید می‌باشد.

چرایی تصمیم به ساخت و سایت قرارگیری

این بنا قبل از زلزله ۱۹۰۶ وجود داشته است و توسط آزمایشگاه شاتول Shotwell بازطراحی شده است تا در یک مکان شهری به تکامل برسد. این ساختمان در سال ۲۰۱۳ توسط دیوید بیکر طراحی و ساخته شده است. کلبه صفر در سان‌فرانسیسکو و در قلب رفت‌وآمدهای شهری قرار گرفته است که این خود چالش‌های بیشتری را در طراحی پایدار به وجود آورده است. مساحت کل ۷۱۲ فوت مربع و کارگاه آن ۴۳۰ فوت مربع می‌باشد. هدف ساخت این پروژه دستیابی به گواهی‌نامه‌های پایداری بوده و ساختمان از نظر رشد، انرژی، حقوق، طبیعت، الهام، آموزش و زیبایی توسط مؤسسه بین‌المللی Living future ارزیابی شده است.

نما

 بنا از یک نمای فلزی تشکیل شده است که از باران محافظت می‌کند. عرض کاشی‌های برجسته استفاده شده در نما ۱۲ در ۱۷.۵ اینچ بوده که از ضایعات صنعتی شرکتی Zahner بدست آمده است. این فلز صحرایی به صورت محلی به دست آمده و از یک فولاد ملایم گالوانیزه  تشکیل شده که اجازه زنگ‌زدگی نداده و انعکاس زیادی ندارد. کاشی‌های با گیره‌های فولادی نصب شده و اجازه تعویض را به آسانی فراهم می‌کند. کاشی‌های پلاستیکی شفاف نیز به عنوان پنجره در نمای چوبی سوخته استفاده شده است.

فضای خارجی کلبه صفر«Zero Cottage»
میزان تولید و مصرف انرژی کلبه صفر«Zero Cottage»
نشان کلبه صفر«Zero Cottage»

انرژی و گواهینامه‌های پایداری

هدف طراحی این ساختمان دستیابی به گواهینامه Passive house و Net zero Energy بوده است. کلبه صفر، اولین خانه در سان‌فرانسیسکو است که توانسته به سبب طراحی خود گواهی‌نامه Passive House را دریافت کند. هم‌چنین ساختمان موفق به دریافت گواهینامه Building Challenge Net Zero شده است. در می سال ۲۰۱۴ نیز گواهی ILFI را دریافت کرده است.

ویژگی‌های پایداری

یک سیستم صفحه‌نمایش باران در بیرون ساختمان نصب شده است. روی بام پنل‌های جعبه کاشت تعبیه شده که در طول فصول مختلف جابه‌جا می‌شود. بنا یک ساخت‌وساز مستقل و مستحکم دارد و ترکیبی از عایق فوم بیرونی مداوم، یک غشای تقریباً هوابند و پنجره‌های سه جداره می‌باشد. رتبه‌بندی تغییر هوا در ساعت حدود ۰.۵ می‌باشد. متریال‌های داخلی فاقد VOC و ترکیبات آلی فرار بوده و دیوارها گچی بدون رنگ می‌باشد که به افزایش جرم ساختمان کمک کرده و کلید گرمایش و سرمایش بهینه می‌باشد.

بنا به یک سیستم تهویه بازیابی گرما متصل بوده و گرمای تولید شده از استفاده روزمره جذب می‌شود. بنا به یک HVR با کارآمدی ۹۲ درصد مجهز می‌باشد تا هوای ورودی گرم را از بین ببرد. سطح بالای عایق و فرم ساختمان به میزان زیادی افزایش گرما را به حداقل می‌رساند. در کف‌پوش ساختمان از متریال‌های بازیافتی استفاده شده است که با روغن بذرکتان پوشانده شده است. سقف نیز با پوشش گیاهی پوشانده شده که توسط فلچه طراحی شده است و یک باغ مقاوم است که در برابر خشک‌سالی مقاومت می‌کند. در بام سبزیجات جهت استفاده روزمره کاشته شده است.

انرژی و تجهیزات

کلبه صفر جهت تأمین انرژی الکتریکی خود به سیستم سلول‌های خورشیدی مجهز بوده که روی قاب‌های سفارشی ساخته شده توسط هنری دیفاوو نصب شده است که پله‌ها را پوشانده و به تولید انرژی بیشتر نسبت به مصرف کم‌تر کمک می‌کند. هم‌چنین ساختمان به آب‌گرم‌کن خورشیدی مجهز می‌باشد. روشنایی ساختمان ترکیبی از ساختمان‌های LED پیشرفته با قابلیت نور کم و کاهش وات مورداستفاده می‌باشد.

پنل‌های خورشیدی کلبه صفر«Zero Cottage»

جوایز و افتخارات

  • گواهی خانه منفعل Passive House توسط موسسه پیرهوس ایالت متحده
  • گواهی پلاتین LEED از USGB
  • گواهی‌نامه مسکونی منطقه‌ای از Buil it Green با ۵۰ امتیاز ( امتیاز کلبه صفر ۲۳۰)
  • گواهی‌نامه خالص صفر جالش بین‌المللی زندگی
  • جایزه بزرگ قطعه طلا با عنوان بهترین طراحی انرژی خالص در کنفرانس سازندگان سواحل اقیانوس آرام
  • برنده بزرگ خانه سفارشی سبز
  • جایزه افتخاری واقعیت‌های ساخته شده
  • جایزه AIA سان‌فرانسیسکو

نکته نهایی

کلبه صفر یک ساختمان انرژی صفر است که در محیط شهری توانسته نیازهای آسایشی را فراهم کند. در تمام جزئیات طراحی به کاهش مصرف انرژی توجه شده و این طراحی نمونه‌ای برای خانه‌های با مساحت کوچک در زمینه طراحی انعطاف‌پذیر و پایدار می‌باشد تا زمینه را برای طراحی‌های پایدار در فرانسیسکو فراهم کرده و آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد کند.

پیشنهاد مطالعه؛ اگر به مقاله «کلبه صفر | Zero Cottage» علاقه‌مند شدید، خواندن این مقاله نیز به شما پیشنهاد می‌شود:
مرکز تجارت جهانی بحرین

مرکز تجارت جهانی بحرین | Bahrain World trade center

مرکز تجارت جهانی بحرین ۲ برج دوقلو به‌هم‌پیوسته است و اولین آسمان‌خراشی است که توربین‌های بادی در طراحی آن ادغام شده‌اند و در این مقاله به‌عنوان یک ساختمان سبز مورد بررسی قرار گرفته است.

آلبوم عکس کلبه صفر | Zero Cottage

این مطلب را برای دوست خود ارسال کنید:

فهرست مطالب این صفحه

 مطلب پیشنهادی: