شناسنامه
آلوار آلتو | Alvar Aalto
نام کامل: هوگو آلوار هنریک آلتو
Hugo Alvar Henrik Aalto
تولد: ۳ فوریه ۱۸۹۸
محل تولد: منطقه Kuortane در فنلاند
فارغالتحصیل: ۱۹۲۱ از دانشگاه پلیتکنیک هلسینکی
فوت: ۱۱ می ۱۹۷۶ (در 78 سالگی در فنلاند)
زندگی فردی و تحصیلی
آلوار آلتو با نام کامل هوگو آلوار هنریک آلتو در ۳ فوریه ۱۸۹۸ در دهکده کورتان در جنوب شرقی بوسنی به دنیا آمد و در ۵ سالگی به فنلاند مهاجرت کردند. آلتو یک معمار فنلاندی و از پیشگامان معماری مدرن است. پدر او نقشهبردار بوده و زمینه آشنایی او را با معماری فراهم کرده است. آلتو در ۸ سالگی تأثیر زیادی از مرگ مادر خود میبیند. محل زندگی او در روحیه هنری آلتو در آینده مؤثر بوده و از همان کودکی به کشیدن نقاشی و خلق آثار هنری علاقه داشته است.
آلتو در دانشگاه پلیتکنیک هلسینکی در رشته معماری تحصیلکرده و سال ۱۹۲۱ فارغالتحصیل شده است. او شاگرد افراد بزرگی مانند آرماس لینگرن و لارس سونک بوده است. او به اسکاندیناوی، اروپای مرکزی و ایتالیا سفر کرده که تأثیر زیادی در زندگی حرفهای او داشته است. در سال ۱۹۲۵ با آینو مارسیو ازدواج کرده و وی تا زمان مرگش در سال ۱۹۴۰ مهمترین همکار او بوده است. پس از آن با همکار خود الیسا ماکی نی می ازدواج کرده و گفته میشود در طراحی و کار بسیار مدیون حضور و مدیریت زنان خود میباشد.
زندگی در تورکو شهری که پذیرای هنرمندان است در زندگی آلتو تأثیر زیادی داشته و به تکامل معماری او کمک کرده است. گفته میشود آلتو در سالهای آخر زندگی خود فردی محافظهکار و سلطهگر شده که آن را ناشی از غم فقدان همسرش میدانند. او در ۱۱ می ۱۹۷۶ در هلسینکی بر اثر بیماری سرطان از دنیا رفت.
زندگی حرفهای
آلتو یکی از زبردستترین معماران معاصر است که نقش مهمی در پیشرفت معماری جدید داشته و کارهای او معرف محیط زندگی او میباشند. او در حوزههای شهرسازی، معماری، طراحی مبلمان و ظروف فعال بوده و بیش از ۵۰۰ ساختمان طراحی کرده که بیشتر از ۳۰۰ عدد از آنها در فنلاند، فرانسه، ایتالیا، آلمان و آمریکا ساخته شده است.
آلتو در سالهای اول کار خود در دفتر برنامهریزی نمایشگاه گوتنبرگ فعالیت داشته و در سال ۱۹۲۲ در نمایشگاه صنعتی شرکت کرده باعث شناخته شدن کارهای او میشود و در همان سال در دفتر پیواسکیلا مشغول بوده و تا سال ۱۹۲۷ در آنجا میماند. در سال ۱۹۲۸ کارخانه مبلمان چوبی خود را تأسیس کرده که مدیریت آن به دست همسرش آینو بوده است.
آلوار آلتو تمایل زیادی به درک جامعه و روابط انسانی داشته و تمایل عمیق به انسانسازی معماری دارد. هدف اصلی او وحدت بین زندگی و معماری بوده است. همواره به مفاهیم انسانی توجه ویژه داشته است و معماری را بیشتر از یک علم، هنر میداند. او همواره در کارهایش سعی داشته تجملپرستی گذشتگان را از کارهایش حذف کند بهسادگی گرایش داشته است. از سال ۱۹۳۰ به بعد به کارهای ارگانیک و طبیعی روی آورده بدون آنکه پیرو مکتب رمانتیک باشد و از سال ۱۹۵۰ به بعد بیشتر در زمینه ساختمانهای عمومی کار کرده است و در این دوران به مطالعه فیزیک ساختمان، جنبههای روانشناختی و نیازهای فرهنگی و اجتماعی میپردازد.
آلتو در فرم و خط نوآوری داشته و از نور نیز در کارهایش مبتکرانه استفاده کرده است. او در مقطعی با فرانک لوید رایت معمار معروف آشنا شده و تحت تأثیر اندیشههای او قرار میگیرد. او با اعضای باهاوس نیز ملاقات داشته و از اندیشههای آنها استفاده کرده است. مدت حضورش در آمریکا در دانشگاه ماساچوست تدریس کرده است. همسر آلتو، آینو یک نجار آموزشدیده بوده که تأثیر زیادی در کارهای او داشته است.
معماری آلتو خلقوخوی زنده و متغیر دارد؛ بدون یکنواختی است و روح زندگی فنلاند را به نمایش میگذارد. کارهای او ارگانیک و آلی هستند و عمده متریالهای استفاده شده در کارهای او چوب است که در کشور فنلاند به علت جنگلهای زیاد فراوان است و مصالحی مانند مس و آجر قرمز نیز در کارهای او دیده میشود. او تکنیک برش درخت راش را یاد گرفته و توانایی استفاده از تخت سهلایی در فرمهای مختلف را داشته است و حق اختراع چوب خمیده را کسب کرده است. در اکثر کارهای او حس بودن در جنگل منتقل میشود.
فرمهای خلقشده توسط آلتو آزاد و روان هستند و مستقیماً به هویت بنا اشاره میکنند. معماری او متواضع است و به فرمهای موجی شکل و منحنی علاقهمند است. طراحیهای او تنوع بالایی داشته و در سطح جهانی مطرح شده و موردمطالعه قرار گرفتهاند. او معتقد است سقفهای منحنی شکل صدا را بهتر انعکاس داده و توانسته مبتکرانه و نوآورانه خلق کند. آلتو مانند یک شاعر بین فضا و زمان سرگردان است و معتقد است نقاشی و مجسمهسازی شاخههای درختی هستند که معماری تنهی آن است.
معماری متعلق به فرهنگ است، نه به تمدن.
آلوار آلتو | Alvar Aalto
فرم باید دارای محتوا باشد و آن محتوا باید با طبیعت مرتبط باشد.
آلوار آلتو | Alvar Aalto
طراحیهای این معمار بزرگ کارکردگرا بوده و توانسته طراحی مدرن را در خدمت منطقه زندگی خود در بیاورد. پروژههای آلتو را میتوان به سه دوره تقسیمبندی کرد؛ کلاسیک نوردیک، مدرنیسم سبک بینالمللی و مدرنیسم شخصی او که سالهای بیشتر عمر خود را به سبک شخصی خود طراحی کرده است. همینطور آلتو در سالهای آغازین فعالیت حرفهای خود در حوزه تئوری و سخنرانی فعال بوده است. مقاله ٬قزلآلا و جریان تند آب٬ توسط او نوشته شده و احساس و درک علمی از طرحهای او ارائه میدهد.
طراحیهای آلتو در محتوا و میزان پیشرفته بودن برابر با معماران همعصر خود در اروپای مرکزی بوده که گواه آن طراحی ساختمانهای چندطبقه با استانداردهای بالا بوده است که از اجزای پیشساخته بتنی استفاده شده است. طراحیهای آلتو را برابر با کارهای معمارانی مانند میس وندروهه و والتر گروپیوس میدانند. او در سال ۱۹۲۹ در گردهمایی سیام شرکت کرده که ثمره ستایشهایی است که زیگفرید گیدیون از او داشته است و زمینهساز آشنایی با معماران بزرگ شده و پس از آن به معماری مدرن جهانی روی میآورد.
آلتو آثار جوزف هافمن و وینرورتستت را مطالعه کرده و در مقطعی با الیل سارنین، طراح و معمار فنلاندی همکاری داشته است. او در طراحی مبلمان فعال بوده و آثار ارزشمندی خلق کرده است؛ او طراحی مبلمان را بخشی از معماری دیده و آن را در خدمت طرحهای خود میآورد. او همچنین در طراحی با شیشه تبحر داشته و گلدان و ظروف زیبایی تولید کرده است. در سال ۱۹۳۵ شرکت Artek تأسیس شده و محصولات طراحیشدهی آلتو تولید و محصولات متنوعی وارد میشوند؛ این شرکت ترکیبی از هنر و تکنولوژی ارائه میدهد.
آلوار آلتو اعتقاد دارد تفکر معمار باید در طراحیهای او نمایان شود نه در سخنان او، به همین علت است که در سالهای بیشتر زندگی خود مشغول طراحی بوده است او معماری را بیشتر از علم هنر و غریزه میداند و معتقد است برای خلق آثار خوب باید وجهه اقتصادی معماری سازماندهی شود؛ این تفکر برگرفته از بخشی از زندگی اوست که در جنگ و بحرانهای پس از آن سپری شده است. پس از آن اقتصاد و صنعت در فنلاند بهسرعت رشد کرده و مشتریان اولیه او صنعتگران بودهاند.
برخی از آثار آلوار آلتو
آثار آلتو
اولین اثر طراحی شده توسط آلوار آلتو خانهای است که در دوران دانشجویی برای والدینش طراحی کرده است. در سالهای آخر عمر خود نیز موزه آلوار آلتو توسط خود او طراحی شده است. پاویون کشاورزی و جنگلبانی بروز کاملی از طراحی و تفکر او میباشد. از آثار مهم و ارزشمند او در حوزه معماری، مبلمان و ظروف به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
- آسایشگاه بهداشتی مسلولین Paimio Sanatorium، سال ۱۹۲۹-۱۹۳۳
- مؤسسه صنعتی سونیلا، سال ۱۹۳۷-۱۹۳۹
- پاویون فنلاند در اکسپو ۱۹۳۹ نیویورک
- ساختمان دفتر رائو تاتالو، سال ۱۹۴۸-۱۹۵۲
- طرح اجرا نشده گورستان کلیسای مالم در شمال هلسینکی، سال ۱۹۵۰
- پروژه غیراجرایی قبرستان کونگزلیبنگی نزدیک کپنهاگ، سال ۱۹۵۱
- پروژه وگل واید پلاتس در ودن، سال ۱۹۵۳
- ساختمان مرکز فرهنگی، سال ۱۹۵۵-۱۹۵۸
- ساختمان مرکز کنفرانس فنلاند و تالار کنسرت، سال ۱۹۷۰-۱۹۷۳
- ویلا مایرا
- خانه بیکر در دانشگاه فنی ماساچوست، سال ۱۹۴۷-۱۹۴۹
- کتابخانه مرکزی وایبورگ در شهر ویپوری روسیه
- خانه فرهنگ استرونکاتو
- مرکز اجتماعی و فرهنگی هلسینکی، سال ۱۹۶۴
- طراحی موزه هنرهای معاصر شیراز (ساخته نشده)، سال ۱۹۶۹-۱۹۷۳
- گلدان مشهور Savoy
- صندلی Paimio
- صندلی L-Leg
آثار تکمیل شده پس از مرگ او توسط همسرش الیسا آلتو
- ساختمان اپرای اسن، سال ۱۹۵۹
- ساختمان مرکزی شهر سیواسکیلا، سال ۱۹۶۴
- کلیسای لاهتی، سال ۱۹۷۰
جوایز و افتخارات آلتو
- مدال شاهزاده یوجنی، سال ۱۹۵۴
- مدال طلای سلطنتی معماری از انستیتو سلطنتی معماران بریتانیا، سال ۱۹۵۷
- نشان طلا از مؤسسه معماران آمریکا، سال ۱۹۶۳
- عضو افتخاری آکادمی آمریکا
- عضو افتخاری آکادمی فنلاند
- رئیس آکادمی فنلاند، سال ۱۹۶۳-۱۹۶۸
- عضو کنگره بینالمللی معماری کنگره، سال ۱۹۲۵-۱۹۵۶
- دریافت دکتری افتخاری دانشگاه علم و صنعت نروژ، سال ۱۹۶۰
تجلیل از آلتو
- اهدای مدال آلوار آلتو در فنلاند
- چاپ عکس آلتو بر اسکناسهای فنلاندی
- برگزاری جشن تولد صدمین سالگرد او
- یادبود روی تمبر دستی
- ایجاد میدان آلوار آلتو
- نامگذاری یک دانشگاه به اسم آلوار آلتو
- نامگذاری یک خیابان به نام آلوار آلتو
سوالات متداول در مورد آلوار آلتو
آلوار آلتو معمار مشهور فنلاندی و از پیشگامان معماری مدرن است. او بجز در زمینه معماری، در زمینههای شهرسازی، طراحی مبلمان و طراحی ظروف نیز فعال بوده است.
آلوار آلتو در دانشگاه پلی تکنیک هلسینکی تحصیل کرده است.
آلوار آلتو بیش از ۵۰۰ ساختمان طراحی کرده است.
پروژههای معماری آلوار آلتو به سه دوره تقسیم میشود:
- کلاسیک نوردیک
- مدرنیسم سبک بینالمللی
- مدرنیسم شخصی